تفاوت مذاکرات ظریف و باقری در گفت‌وگو با عضو خبرگان رهبری-راهبرد معاصر
حکم جدید حسین هدایتی صادر شد | محکومیت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فرمانده نیروی زمینی سپاه: پرندۀ فوق سبک حامل شهید مازندرانی براثر «گیر کردن» و «اصابت پره به کابل برق» سقوط کرد پزشکیان به باکو می‌رود صابر برزکار شرور مسلح معروف به هلاکت رسید + عکس بخشنامه عارف به کلیه دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها درخصوص بکارگیری جوانان، زنان و اقوام در سطوح مدیریتی معاون سیاسی سپاه: مردم ایران در مسیر درست تاریخ ایستاده اند | جوانان تحت تاثیر جنگ روانی دشمنان قرار نگیرند فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناو هواپیمابر، ۱۶ ناوشکن و ناوچه آمریکا را در منطقه رصد می‌کنیم | محموله نفتی توقیفی را پس گرفتیم استانداران جدید بوشهر و استان مرکزی معرفی شدند پزشکیان خطاب به سران رژیم اسرائیل: تجاوز به حریم و امنیت خود را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم | اگر آتش‌بس را بپذیرند ممکن است در نوع و شدت پاسخ ما اثر داشته باشد حسین طائب: آمریکا به دنبال جنگ مدیریت شده است | از آنجایی که فکر نمی‌کنید تصویر آمریکا و اسرائیل عوض خواهد شد سرکرده تروریست‌های حادثه تفتان به هلاکت رسید + عکس نامه همسر شهید جهاندیده خطاب به رهبر انقلاب + ویدئو جانشین فرمانده‌کل سپاه: عملیات وعده صادق ۳ حتمی است شایعات درباره سردار قاآنی برای چه بود؟ | توضیحات جدید سخنگوی سپاه سردار مرتضوی‌: تروریست‌های تفتان را ۱۵ ساعته به هلاکت رساندیم

تفاوت مذاکرات ظریف و باقری در گفت‌وگو با عضو خبرگان رهبری

برخی اصلاح‌طلبان معتقدند دولت سیزدهم در انجام توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها تعلل می‌کند و نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند، آیا آنان مذاکرات و توافق تیم مذاکره کننده قبلی را معیار سنجش عملکرد تیم فعلی قرار داده اند؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 26
کد خبر: ۱۴۸۵۴۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در دور ششم مذاکرات وین که در خرداد 1400 برگزار شد و آخرین مذاکرات احیای برجام توسط دولت سابق بود، متنی به عنوان پیش نویس توافق آماده شد که به باور کارشناسان اصولگرا، منافع ملی ایران را تأمین نمی‌کرد و حتی در بعضی موارد تیم مذاکره کننده وقت از معدود امتیازاتی که برجام برای کشور حاصل می‌کرد، عقب نشینی کرده بودند.

 

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در تابستان سال گذشته، مذاکرات احیای توافق (2015) برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای در دستور کار دولت جدید قرار گرفت؛ در این راستا تیم مذاکره کننده جدید با کنار گذاشتن متن پیشنهادی وین 6، به دنبال تهیه پیش‌نویسی جدید برای کسب منافع کشور بوده است و کارشناسان معتقدند دلیل تأخیر در حصول توافق نهایی همین مسئله است. با این وجود اما برخی از رسانه‌ها و اشخاص اصلاح‌طلب معتقد هستند که دولت جدید در حصول توافق تعلل می‌کند و نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند.

 

در همین باره گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری داشتیم که در زیر می‌خوانید:

 

فارس: نظر شما درباره وضعیت فعلی مذاکرات احیای توافق برجام چیست و دلیل طولانی‌ شدن روند آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مجتهد شبستری: دولت و مردم ما به دنبال توافق و رفع تحریم‌ها هستند ولی نه به هر قیمتی؛ یعنی توافق معقول و برجامی که مصالح ملت ایران در آن کاملاً دیده و تضمین شود، مطلوب ملت ایران است، بنابراین اگر دولت محترم با تأمل مذاکرات را بررسی می‌کند و با تأنی قضایا را پیش می‌برد، به این خاطر است که اولاً باید مصالح و شرایط کشور در نظر گرفته شود و ثانیاً در حال حاضر توپ در زمین دولت آمریکاست، یعنی جمهوری اسلامی ایران نظرات خودش را منعکس کرده و این دولت آمریکا و کشورهای غربی هستند که باید به آن پاسخ دهند.

 

در مقطع کنونی بسیاری از کشورها، فرمایش مقام معظم رهبری و خواسته ملت ایران را در مورد اخذ تضمین‌های لازم برای اجرای تعهدات، منطقی قلمداد کردند. برای ما مهم است اینطور نباشد که هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید، بتوانند قرارداد با ایران را به هم بزند و یک طرفه و بدون هیچگونه پرداخت غرامتی از برجام خارج شود؛ این مسئله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، بنابراین اگر در این مورد تأمل و تأنی از ناحیه دولت وجود دارد، برای این است که منافع ملت در نظر گرفته شده و تضمین های لازم اخذ شود.

 

فارس: به نظر شما دلیل و انگیزه انتقادات اشخاص و رسانه‌های اصلاح‌طلب نسبت به دولت برای تعجیل در به نتیجه رساندن توافق چیست؟

مجتهدی شبستری: اینکه گفته شود باید بدون هیچ قید و شرطی برجام را امضا کنیم، قطعاً غیرمعقول و مخالف مصالح کشور است و قطعاً باید تضمین‌های لازم اخذ شود تا هر کشوری نتواند یک طرفه از این قرارداد خارج شود. شاید این افراد دنبال این هستند که ما بدون در نظر گرفتن شرایط و تضمین های لازم کار را تمام کنیم ولی این به مصلحت کشور نیست و باید اجازه دهیم تا کارشناسان و مسئولان ما که در این حوزه مسئولیت دارند، یعنی شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، رئیس محترم جمهور و احیانا در صورت نیاز تصویب مجدد، مجلس شورای اسلامی، تمام جوانب را رعایت کرده و با دقت لازم، بندهای برجام را مجدداً بررسی کنند.

 

معتقدم حتی می‌توان در صورتی که مصلحت ایجاب کند، متن توافق در اختیار مردم قرار گیرد و تمام آن توسط مردم مطالعه شود تا اتفاقات دولت قبل که آقای ظریف برجام را کامل نخوانده، امضا کرده بود، تکرار نشود. باید تمام شرایط و متن قرارداد، کاملاً خوانده شده و به درستی ترجمه شود و بعد از آن که تمام جوانب قضیه سنجیده شد، به امضا برسد تا جوری نباشد که ما توسط نسل های آینده مورد سوال و احیاناً مواخذه قرار بگیریم و از ما سوال کنند چرا مصالح کشور را رعایت نکردید؟

 

در به نتیجه رسیدن مذاکرات نباید عجله داشته باشیم و قبل از اینکه منافع ملی و ملاحظات مورد نظر مقام معظم رهبری که چند سال پیش فرموده بودند، تأمین شود، نباید برای رسیدن به توافق به هر قیمتی عجله کرد بلکه باید توافق را بر اساس مصالح، شروط و تضمین‌های معقول و منطقی، قبول و امضا کنیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار